Allah SWT berkehendak untuk menciptakan Nabi Adam. Allah SWT berfirman kepada
para malaikat:
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi. " (QS. al-
Baqarah: 30)
Terdapat perbezaan pendapat berkenaan dengan makna khilafah (perihal menjadi
khalifah) Nabi Adam. Ada yang mengatakan, bahawa ia sebagai khalifah dari
kelompok manusia yang pertama-tama datang ke bumi di mana kelompok ini membuat
kerosakan dan menumpahkan darah di dalamnya. Ada yang mengatakan, bahawa ia
adalah khalifatullah, dengan pengertian bahawa ia sebagai khalifah (utusan
Allah) dalam melaksanakan perintah-perintah-Nya dan hukum-hukum-Nya, kerana ia
adalah utusan Allah yang pertama. Demikianlah yang kami yakini.
Abu Dzar bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang Nabi Adam: "Apakah ia
sebagai nabi yang diutus?" Beliau menjawab: "Benar." Beliau
ditanya: "Ia menjadi rasul bagi siapa? Sementara di bumi tidak ada seorang
pun?" Beliau menjawab: "Ia menjadi rasul bagi anak-anaknya."
Tabir penciptaan disingkap di tengah-tengah para malaikat-Nya. Allah SWT
berfirman:
"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi' Mereka berkata: 'Mengapa
Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan
padanya dan menumpahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji
Engkau dan menyucikan Engkau ?'
Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu
ketahui.'" (QS. al-Baqarah: 30)
Berkenaan dengan ayat tersebut, para mufasir memberikan komentar yang beragam.
Dalam tafsir al-Manar disebutkan: "Sesungguhnya ayat- ayat ini termasuk ayat-ayat
mutasyabihat yang tidak dapat ditafsirkan zahirnya. Sebab, di lihat dari
ketentuan dialog (at-Takhathub) ia mengandung konsultasi dari Allah SWT. Tentu
yang demikian itu mustahil bagi-Nya. Di samping itu, ia juga mengandung
pemberitahuan dari-Nya kepada para malaikat yang kemudian diikuti dengan
penentangan dan perdebatan dari mereka. Hal seperti ini tidak layak bagi Allah
SWT dan bagi para malaikat-Nya. Saya lebih setuju untuk mengalihkan makna
cerita tersebut pada sesuatu yang lain."
Sedangkan dalam tafsir al-Jami' li Ahkamil Qur'an disebutkan:
"Sesungguhnya Allah telah memberitahukan kepada para malaikat-Nya, bahawa
jika Dia menjadikan ciptaan di muka bumi maka mereka akan membuat kerosakan dan
menumpahkan darah." Ketika Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi, "
(QS. al-Baqarah: 30)
Mereka bertanya: "Apakah ini adalah khalifah yang Engkau ceritakan kepada
kami bahawa mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah,
ataukah khalifah selainnya?" Dalam tafsir Fi Zhilalil Qur'an disebutkan:
"Sesungguhnya para malaikat melalui fitrah mereka yang suci yang tidak
membayangkan kecuali kebaikan dan kesucian, mereka mengira bahawa tasbih dan
menguruskan Allah adalah puncak dari segala wujud. Puncak ini terwujud dengan
adanya mereka, sedangkan pertanyaan mereka hanya menggambarkan kehairanan
mereka, bukan berasal dari penentangan atau apa pun juga."
ASSALAMUALAIKUM W.B.T
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Bersyukur kita ke hadrat Ilahi, dengan limpah dan kurniaanNya, kita masih dapat bernafas, dapat merasai nikmat Islam dan Iman.
Semoga kandungan yang disediakan dapat dijadikan renungan, pengajaran, panduan dan iktibar bersama.
Segala yang baik datangnya dari Allah, dan yang buruk itu datangnya dari hambaNya yang kerdil lagi hina.
wallahua'lam
AHLAN WASAH LAN WA MARHABAN BIKUM
No comments:
Post a Comment