ASSALAMUALAIKUM W.B.T
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Bersyukur kita ke hadrat Ilahi, dengan limpah dan kurniaanNya, kita masih dapat bernafas, dapat merasai nikmat Islam dan Iman.
Semoga kandungan yang disediakan dapat dijadikan renungan, pengajaran, panduan dan iktibar bersama.
Segala yang baik datangnya dari Allah, dan yang buruk itu datangnya dari hambaNya yang kerdil lagi hina.
wallahua'lam

AHLAN WASAH LAN WA MARHABAN BIKUM

Saturday 30 June 2012

SAMBUNGAN


Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW praktis tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat Rasulullah SAW yakni Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak bukan merupakan istri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu, "Anakku,
adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?".



* Aisyah RA menjawab, "Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja".
"Apakah Itu?", tanya Abubakar RA. "Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana ", kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil enghardik, "Siapakah kamu ?".
Abubakar RA menjawab, "Aku orang yang biasa." "Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku" , bantah si pengemis buta itu.

"Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut setelah itu ia berikan padaku", pengemis itu melanjutkan
perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW".Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar RA, dan kemudian berkata, "Benarkah demikian?


Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia.... "

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA saat itu juga dan sejak hari itu menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bolehkah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah SAW?Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau? Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

Kalaupun tidak boleh kita meneladani beliau seratus persen, alangkah baiknya kita berusaha meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup melakukannya.

Pengemis yang buta itu lagikan mengetahui orang yang biasa mendatanginya selalu, tidakkan sama dari yang biasa.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai Rasulullahmu. ..


NABI BERSEMBAHYANG SEMALAM-MALAMAN

   Seorang hamba Allah telah bertanya kepada Aishah r.a.ha:

   "Terangkan kepada saya sesuatu yang luar biasa mengenai sembahyang Rasulullah."
  
   Aishah menjawab:

   "Tiada sesuatu yang biasa mengenai diri beliau. Tiap-tiap sesuatu yang dilakukan luar biasa. Pada suatu malam dia berbaring bersama-sama aku, beberapa ketika kemudian beliau berkata:

   "Sekarang biarlah aku menyembah Allah, Pemberi rezekiku."

   Sambil berkata demikian, beliau pun bangun mendirikan sembahyang yang dengan segala perasaan iklas dan tawadhu. Semasa berdiri sembahyang, beliau menangis. Demikian juga keadaannya apabila beliau roko' dan sujud. Setelah bangun dari sujud, keadaan beliau masih tidak berubah. Demikianlah halnya sehingga Bilal melaungkan suaranya menandakan waktu fajar telah menjelang tiba.

   Lalu Aishah/Bilal(x pasti) mengatakan kepadanya:

   "Ya Rasulullah, tuan tidak berdosa kerana Allah telah mengampuni tiap-tiap dosa tuan, mahupun yang telah lalu ataupun yang akan datang, Tetapi tuan masih memandang rendah diri tuan sendiri.

   Rasulullah menjawab:

   "Aku sepatutnya berterima kasih kepada ayat-ayat yang telah diwahyukan oleh Allah kepada aku pada hari ini yang berbunyi:

   " Sesungguhnya mengenai kejadian langit-langit dan bumi dan perselisihan malam dan siang itu ada beberapa tanda bagi mereka yang berfikiran. Yang mengingati Allah sambil berdiri dan sambil duduk dan sambil berbaring dan memikirkan tentang kejadian langit-langit dan bumi lalu berkata: "Hai Tuhan Kami! Engkau tidak menjadikan semua ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau! Maka oleh itu lindungilah kami dari azab neraka" (ali Imran 3: 190-191)

   Ada tersebut di dalam Hadith yang kaki Nabi bengkak-bengkak kerana beliau memanjangkan rakaat dalam sembahyang. Beberapa orang telah bertanya kepadanya:

   "Ya Rasulullah, tuan tidak berdosa, mengapa pula tuan bersembahyang bermati-matian?"

   Beliau menjawab: " Apakah tidak patut aku berterima kasih kepada Tuhanku

Kisah ini saya copy dari buku Himpunan Kitab2 Fadhail...insyaAllah kalau ada masa, saya akan share kisah para sahabat lain pula..

No comments:

Post a Comment