ASSALAMUALAIKUM W.B.T
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Bersyukur kita ke hadrat Ilahi, dengan limpah dan kurniaanNya, kita masih dapat bernafas, dapat merasai nikmat Islam dan Iman.
Semoga kandungan yang disediakan dapat dijadikan renungan, pengajaran, panduan dan iktibar bersama.
Segala yang baik datangnya dari Allah, dan yang buruk itu datangnya dari hambaNya yang kerdil lagi hina.
wallahua'lam

AHLAN WASAH LAN WA MARHABAN BIKUM

Friday 14 September 2012

10 Pesan Rasulullah



Ada sepuluh pesan Rasulullah saw yang mengajarkan kita untuk menjauhi iblis dan bala tentaranya jika menyerang kita dengan rayuan-rayuan yang menyebabkan kita terjerumus kedalam jurang kehinaan tanpa kita sedari dengan memanfaatkan kelemahan kita . Mari kita sama-sama membaca pesanan nabi dalam bentuk dialog antara manusia dan syaitan ;

• Jika ia datang kepadamu dan berkata : “Anakmu mati”. Katakan kepadanya: “Sesengguhnya mahluk hidup diciptakan untuk mati, dan panggalan dariku (putraku) akan masuk syurga. Dan hal itu membuatku gembira”.

• Jika ia datang kepadamu dan berkata : “Hartamu musnah”.Katakan kepadanya: “Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajiban zakat”.

• Jika ia datang kepadamu dan berkata : “Orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun”.Maka, katakan kepadanya :”Siksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan ( Mukhsinin)”.

• Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :”Betapa banyak kebaikanmu”, dengan tujuan menhasut untuk bangga diri (Ujub). Maka katakan kepadanya :”Kejahatan jauh lebih banyak dari pada kebaikanku”.

• Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :”Alangkah banyaknya sholatmu”. Maka katakan :”Kelalaianku lebih banyak dibanding sholatku”.

• Dan jika ia datang dan berkata :”Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang miskin”. Maka katakan kepadanya :”Apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari yang saya sedekahkan”.

• Dan jika ia berkata kepadamu :”Betapa banyak orang yang menzalimimu”. Maka katakan kepadanya :”Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak”.

• Dan jika ia berkata kepadamu :”Betapa banyak amalanmu”. Maka katakan :”Betapa aku seringnya melakukan maksiat”.

• Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :”Minumlah minum-minuman keras!” Maka katakan :”Saya tidak akan mengerjakan maksiat”.

No comments:

Post a Comment