ASSALAMUALAIKUM W.B.T
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Bersyukur kita ke hadrat Ilahi, dengan limpah dan kurniaanNya, kita masih dapat bernafas, dapat merasai nikmat Islam dan Iman.
Semoga kandungan yang disediakan dapat dijadikan renungan, pengajaran, panduan dan iktibar bersama.
Segala yang baik datangnya dari Allah, dan yang buruk itu datangnya dari hambaNya yang kerdil lagi hina.
wallahua'lam

AHLAN WASAH LAN WA MARHABAN BIKUM

Sunday 9 September 2012

fakta unik

Rupanya banyak fakta unik tentang Syiah yang jarang diketahui umat muslim pada umumnya. Hal ini terungkap saat KH. Kholil Ridwan yang tampil sebagai Keynote Speaker dalam seminar tentang kesesatan Syiah pada Jumaat/10/06/2011, mengeluarkan sebuah cerita yang unik tentang kehidupan Syiah di Iran.

Beliau mengaku mendapatkan kisah ini langsung dari almarhum KH. Irfan Zidny, mantan pengurus PBNU yang sempat 11 tahun di Iraq dan bergaul dengan orang Syi’i.
“Beliau (KH Irfan Zidny, red) cerita banyak yang lucu-lucu dari Syiah di Iran. Syiah itu tidak ada solat Jumaat sebelum kedatangan Khomeini kerana Imam ke 12 masih ghaib."

"Jadi bagaimana mahu solat, Imamnya masih ghaib. Jadi gambar-gambar kubah di Iran itu pun bukan masjid, tapi kuburan.” cerita KH. Kholil mengagetkan para pengunjung seminar.
Lalu bilakah Iran baru mendirikan solat Jumaat secara bersama-sama? KH. Kholil menyebutkan baowa shalat Jumaat di Iran baru dapat terlaksana ketika revolusi Iran meletus dan melambungkan nama Imam Khomeini. “Nah setelah revolusi Iran baru diadakan solat Jumaat kerana Imamnya sudah muncul yakni Khomeini yang tampil sebagai pemimpin spiritual Iran."
Namun uniknya, berbeza dengan solat Jumaat yang dilakukan kaum muslim, solat Jumaat yang dilaksanakan kaum Syiah hanya didirikan di satu tempat, yakni Tehran. Semua kaum Syiah pun melaksanakannya berbondong-bondong di satu tempat itu.

“Berbeza dengan di kita, solat Jumaat di Iran waktu itu cuma ada satu, iaitu di Teheran dan semua warga Iran solat Jumaat di sana dan imamnya mestilah Presiden Banisadr atas petunjuk Khomeini. Bayangkan segitu banyaknya kaum Syiah di Iran, tempat solat Jumaatnya hanya satu dan imammnya mesti Presiden Banisadr.” papar KH. Kholil Ridwan memancing tawa para jemaah yang memadati areal Mesjid Al Furqon DDII.

Menariknya, suatu ketika solat Jumaat di Iran terpaksa diliburkan ketika Kanselir Jerman datang ke Iran bertepatan dengan waktu solat Jumaat. Bannisadr yang memiliki kewajiban sebagai Presiden dan sekaligus Imam solat Juaat tentu bimbang. Dan dengan terpaksa ia lebih memilih menyambut Kanselir Jerman tersebut.

“Solat Jumaat dibatalkan dulu, kerana Presiden dapat kunjungan tamu negara dari Jerman,” tambah KH Kholil, lagi disambut tawa riuh dari jemaah. 

No comments:

Post a Comment