REALITINYA hari ini di kalangan anak- anak muda atau remaja dengan
mudah melihat dan mengumpul koleksi gambar atau majalah pornografi yang
didapati dengan mudah di kedai-kedai atau dari Internet. Bayangkanlah
jika hal ini terjadi kepada anak-anak kita. Kita boleh berbeza pendapat
mengenai definisi pornografi dan perlu atau tidaknya hal seumpama ini
diuruskan oleh undang-undang. Tetapi setidak-tidaknya kita sepakat untuk
menyatakan bahawa pornografi itu adalah satu kesalahan dari peraturan
Allah SWT.
Dilihat daripada perspektif Islam, jelas sekali
pornografi merupakan perbuatan yang bersalahan dengan hukum syariat
kerana ia mendorong seseorang lelaki atau perempuan kepada perbuatan
yang tidak bermoral. Pengaruh pornorafi yang boleh mengakibatkan
berlakunya perbuatan zina cukup besar implikasinya sehingga melahirkan
penyakit yang tidak ditemui penyembuhannya iaitu AIDS. Di kalangan
sesetengah anak-anak muda kita, kegilaan melihat gambar-gambar
pornografi adalah merupakan tanda- tanda awal penyerapan kearah
penzinaan. Titik tolak untuk memahami pornografi dalam Islam ialah
melalui firman Allah SWT yang bermaksud:
Katakanlah kepada
lelaki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga
kemaluannya. Yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka,
sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah
pula kepada perempuan yang beriman, hendaklah mereka menahan
pandangannya dan menjaga kemaluannya. Dan janganlah mereka menampakan
perhiasannya, kecuali yang biasa nampak padanya… (An-Nur: 30-31)
Ayat
di atas berbicara dalam konteks pedoman pergaulan antara lelaki dan
perempuan yang bukan mahram, iaitu mereka yang dibolehkan berkahwin.
Menarik dikaji bahawa dalam pergaulan antara lelaki dengan perempuan,
Tuhan menekankan kepada dua perkara pokok, iaitu menahan pandangan dan
menjaga organ seksual. Dalam kaitan dengan pornografi, terlihat bahawa
aktiviti pornografi ini sangat berkait erat dengan soal menjaga mata dan
memelihara organ seksual.
Melalui firman Allah SWT di atas,
jelas bahawa perintah untuk menjaga pandangan dan organ seksual hanya
ditujukan kepada kelompok tertentu, iaitu orang-orang yang beriman,
tanpa membezakan lelaki dan perempuan, bukan kepada semua manusia,
bahkan juga bukan kepada semua yang mengaku Muslim. Mengapa perintah
Tuhan itu hanya ditujukan pada orang beriman? Sebabnya, hanya orang
beriman sahaja yang mematuhi dan melaksanakan perintah Tuhan.
Perintah
itu tidak ditujukan kepada mereka yang tidak beriman kerana ia adalah
sia-sia sahaja. Mereka pasti tidak akan mematuhinya. Kepatuhan seseorang
kepada Tuhan adalah kerana dia beriman kepada-Nya, demikian sebaliknya,
kerana itu perintah dan larangan Tuhan hanya ditujukan kepada hamba-
Nya yang beriman, bukan kepada selainnya. Dalam konteks ini, kita perlu
melakukan introspeksi (proses penilaian) diri apakah kita masih
tergolong sebagai orang beriman atau bukan. Sebab yang tahu hanya diri
kita sendiri dan Tuhan sahaja.
Apa yang lebih penting pada
ketika ini kita harus bahu membahu untuk menyelamatkan anak-anak muda
dari terus terjerumus dalam kancah kegilaan pornografi ini.Usaha untuk
mencegah merebaknya pengaruh pornografi dari perspektif agama haruslah
bermula daripada keluarga. Bukan hal yang kebetulan jika dalam al-Quran
ditemukan sekitar 70 ayat yang berbicara mengenai pentingnya institusi
keluarga. Keluarga harus menjadi tonggak awal dalam membangun masyarakat
dan selanjutnya bangsa yang bermoral.
Nilai-nilai moral
yang sangat ditekankan dalam setiap agama harus dimulai pelaksanaannya
dalam kehidupan berkeluarga. Keluarga adalah unit terkecil dalam
masyarakat yang memiliki banyak fungsi, dan di antara fungsinya yang
sangat strategik adalah fungsi pendidikan dan agama. Pendidikan agama
harus dimulai daripada keluarga. Pendidikan agama di luar keluarga hanya
bersifat pelengkap kepada nilai-nilai yang sudah ditanamkan di dalam
sesebuah keluarga.
Pendidikan agama
Perlu
ditegaskan di sini bahawa pendidikan agama yang hendak ditanamkan kepada
anak-anak sejak awal adalah pendidikan agama yang mengajarkan
nilai-nilai kemanusiaan sehingga mereka terdorong menjadi manusia yang
bertanggungjawab dan berguna. Bukankah ada hadis Nabi SAW yang
bermaksud: “Sebaik-baik manusia adalah yang paling berguna bagi
sesamanya.”
Daripada hadis tersebut difahami bahawa
sejahat-jahat manusia adalah yang mengeksploitasi sesamanya. Oleh yang
demikian itu, apa yang dituntut bukanlah pendidikan agama yang hanya
menekankan pada hal-hal yang bersifat peraturan formal semata-mata,
sebaliknya pendidikan agama yang menekankan tiga aspek penting dalam
diri manusia, iaitu aspek pemikiran, jiwa dan minda sehingga dapat
membangun moral yang kukuh dalam diri seseorang.
Tujuan
akhir daripada semua ajaran Islam sesungguhnya adalah menjadikan manusia
itu berakhlak karimah atau berbudi luhur sebagaimana dalam hadis
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Aku diutus semata-mata untuk
menyempurnakan akhlak mulia.”
Impak kepada kehidupan
beragama seseorang itu adalah menjadi manusia yang berakhlak mulia.
Salah satu penunjuk utama daripada akhlak mulia adalah menjauhi
perbuatan, perkataan dan perilaku yang keji serta kotor termasuklah
bahan-bahan pornografi. Bahkan, salah satu ciri orang yang beriman
adalah mampu mengawal syahwat seperti yang dinyatakan dalam surah
Al-Mukmin ayat 5. Justeru, pengurusan syahwat atau nafsu itu penting
bahkan mungkin juga lebih penting daripada pengurusan hati.
Dalam
rangka melaksanakan tugas sebagai khalifah, manusia harus menjaga
kesucian diri dan keturunan termasuk memelihara diri daripada mendekati
bahaya zina seperti pornografi sendiri. Zina adalah perbuatan paling
keji dan jalan yang sesat (Al-Isra’, ayat 32).
Zina
memberikan kesan yang sangat buruk bukan hanya kepada si pelaku itu
sendiri juga kepada anak-anak yang lahir akibat perbuatan zina itu.
Dalam konteks zina, ajaran Islam menekankan unsur-unsur pencegahan.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina,
sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan
yang amat buruk.” (Al- Isra’: 32)
Sebahagian ulama
menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan mendekati zina salah satunya
adalah dengan melihat bahan-bahan pornografi (mempertontonkan
gambar-gambar bahagian tubuh yang membangkitkan nafsu berahi) baik
secara langsung ataupun tidak. Ini bermakna, semua perbuatan keji yang
boleh membawa kepada zina adalah haram sebagaimana haramnya zina itu
sendiri. Sehubungan ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Umatku
masih dalam keadaan baik selagi perbuatan zina tidak melanda mereka.
Apabila perbuatan zina sudah merajalela di antara mereka, Allah akan
menurunkan seksa-Nya kepada mereka semua (Hadis Riwayat Ahmad).
No comments:
Post a Comment