ASSALAMUALAIKUM W.B.T
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Bersyukur kita ke hadrat Ilahi, dengan limpah dan kurniaanNya, kita masih dapat bernafas, dapat merasai nikmat Islam dan Iman.
Semoga kandungan yang disediakan dapat dijadikan renungan, pengajaran, panduan dan iktibar bersama.
Segala yang baik datangnya dari Allah, dan yang buruk itu datangnya dari hambaNya yang kerdil lagi hina.
wallahua'lam

AHLAN WASAH LAN WA MARHABAN BIKUM

Sunday 23 September 2012

Solat cara Rasulullah



Solat cara Rasulullah
Soalan
Bolehkah seseorang itu menggerakkan jari telunjuknya menulis nama Allah ketika membaca kalimah syahadah ketika bersembahyang dengan tujuan supaya lebih khusyuk? Apa perlakuan yang makruh dan tidak seharusnya dilakukan apabila menunaikan sembahyang?
Jawapan
Solat adalah ibadat yang mesti dilaksanakan sepertimana diajar Nabi. Tidak boleh ada penambahan perlakuan dalam solat apa bentuk sekalipun, sama ada ucapan atau pergerakan.
Ini berdasarkan hadis Rasulullah yang bermaksud “Solatlah kamu seperti mana kamu nampak aku solat,” ertinya solat mestilah sama seperti mana solat Nabi.
Menggerakkan jari telunjuk menulis nama Allah ketika membaca syahadah tidak pernah dilakukan Nabi, oleh itu tidak boleh melakukannya dalam solat atas apa tujuan pun.
Ada banyak cara yang diajar Nabi untuk mendapatkan khusyuk, antaranya: pemusatan pemikiran, menumpukan penglihatan serta tafahum iaitu pengertian mengenai solat.
Antara perlakuan makruh dalam solat ialah; meninggalkan perkara sunat dengan sengaja, menggerakkan anggota, memejamkan mata dan menoleh atau bergerak yang tidak perlu dalam solat.
Sumber dari : Datuk Dr. Marshitah Ibrahim

No comments:

Post a Comment